Yazan |
Konu |
|
Bahadir
üye
USA
163
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 14/01/2005 : 07:28:16
Bilmiyorum kimin ne kadar haberi var ama TAI nin %46 hissesine sahip olan ABD sirketinin hisseleri satin alinmak yolu ile TAI devletlestirilmis vaziyette. Uzaktan son derece normal bir hareket olarak gorulebilir ama bence biraz da "Bayram degil seyrean degil...." seklinde bir yaklasim soz konusu. Yoksa artik F16 uretmeyecek mi TAI ? |
pirate23
üye
Turkey
10
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 14/01/2005 : 21:29:25
merhaba kardesim konuyla alakadar olman inan cok sevindirci ama neden hep olumsuz düşünüyorsun! bu kararı Türkiye'nin kendi uçağını yapma girişimlerinde yapancı firma istememesi şeklinde yorumlasak daha iyi olmaz mı?martyr pilot |
Bahadir
üye
USA
163
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 14/01/2005 : 22:33:38
Olumsuz dusunmemin nedenleri "kendi ucagimi yaparim" turunden erisilmesi daha zor konulardan cok daha bugune ve yakin gelecege yonelik endiseler. LM ve GE nin devreden cikmasi olasi daha fazla F16 uretimini nasil etkileyecek? Misir, Urdun, vs. vs. daha cok F16 almak istediklerinde bu ortaklar ortada olmayinca bu ek miktar ucaklar Turkiye'de yapilacaklar mi ? LM ve GE nin tasaronlugunu uslenip daha cok is almak mumkunken, bu eylem sonucunda bu tasaronluk isleri baska ulkelerdeki baska firmalara mi kayacak? Benim endiselerim bunlar.. Yoksa benim zaten "kendi ucagimi yaparim" turunde 1930larin Turkiye'sinde kalmis dusuncelerim , endiselerim yok. Turkiye'nin kendi ucagini yapmasina da gerek yok.. Ama bunu bu forumdaki bazi insanlar hala anlamamakta... Ayni havanin basina donup ayni suyu dovmeye de gerek yok.. Sevgiler.. |
sodincer
üye
45
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/01/2005 : 11:49:36
LM ve GE nin zaten dogru dürüst is verdigi yoktu. LM den akinan en büyük is Misir icin üretilen F16 lara, Türk F16larina ürettigimiz parcalarin aynilarini üretmemizdi. Bunun disinda ben LM den ciddi bir is paketi geldigini hatirlamiyorum. LMin TAI deki ortakligi kesinlikle bir stratejik ortaklik degildi. Türk F16 ihalesini almak icin yapilmis bir hareketti. Projeyi aldilar, ellerindeki eksi tezgahlari yüksek fiyatlara sattilar, egitim kalemi adi altinda korkunc paralar aldilar, yönetici kadrosunu sirketteki jandarmalari sayesinde etki altinda tutmaya calistilar. Disaridan gayet isabetli bir karar gibi gözüküyor. Bunun disinda, TAI nin yerli savunma sanayiinden is alabilmesi icin tamamiyla milli olmasi gerekiyor. Bir baska savunma sanayi sirketinde calistigim zamanlardan hatirliyorum da; bazi projelerde, TAI nin yetenekleri cok müsaitken bile, yabanci hisselerinden ötürü, TAI ye is verilmiyordu.Bir baska gercek te, TAI nin artik, sivil projelere kaymasi, bunun icin gerekli teknolojik ve idari alt yapiyi hazirlamasi gerektigi. Avrupada koskoca A380 projesi basladi bitiyor, avrupada en kücügünden en büyügüne, bu projeden ekmek yemeyen sirket kalmadi. TAI ise bugune kadar bu dev projeden en ufak bir is paketi alamadan gecirdi zamani. Simdi A350 projesi basliyor. Bakalim ne olacak.
|
orko_8
üye
Turkey
58
Cevap |
Gönderilme Tarihi - 16/01/2005 : 13:40:37
Öncelikle TAI devletleştirilmiş değil, yani bir KİT haline getirilmedi. TUSAŞ (Türk Uçak Sanayii AŞ) Lockheed Martin'in 42% ve General Electric'in 7% hisselerini 25 milyon $ karşılığı (miktarda yanılıyor olabilirim) satın aldı. TUSAŞ bir devlet kurumu değil, Türk Silahlı Kuvvetleri'ni Güçlendirme Vakfı'nın bir girişimi denilebilir. Savunma Sanayiinde bir süredir bir değişim ve dönüşüm politikası izlenmekte, çeşitli savunma sanayii kuruluşları aynı çatıda toplanmaya çalışılıyor. Ayrıca son derece isabetli bir kararla belli konularda uzmanlaşma yoluna gidilmiş durumda. TAI'nin millileştirilmesi bu yönde atılmış bir adımdır. Olaya "uçak yapma" şeklinde değil, havacılık sanayiinde kaydedilecek ilerleme açısından bakmak gerekir. Artık hiç bir ülke bir uçağı 100% tek başına yapmaığı gibi, belli askeri, teknik, ekonomik vb sebeplerle de üretmeme yoluna gidebilmektedir. Uçak üretmek zaruri bir ihtiyaç değildir, uçağı ihtiyacınıza en iyi cevap verebilecek şekilde kullanmak zaruridir. Bunun için aviyonik / elektronik sanayinizi geliştirmek daha etkin bir yol olabilir veya bakım - onarım, idame altyapınızı geliştirerek de ihtiyaçlarınızı karşılayabilirsiniz. Bu gelişmenin F-16 üretimi ile bir ilgisi yok. TAI Öncel Proje I ve II ile Türkiye için (152+80 adet) ve Peace Vector IV ile Mısır için (46 adet) F-16C/D üretmiş. TAI'de F-16 üretimi şu anda söz konusu değildir. CCIP ve Terminator-II modernizasyon projeleriyle açıkça ortaya çıkmıştır ki ilave F-16 üretimi de söz konusu değildir. Uçak üretimi istenildiği zaman başlanabilecek bir şey değildir, söz gelimi otomobil üretimine benzemez. Öncel Proje bittikten sonra F-16 üretim bantları kaldırılmıştır, diğer projelere geçilmiştir. Ayrıca belirtmek isterim ki Türkiye Mısır'a F-16 parçası üretmemiştir. Mısır'ın ABD'den FMS (Foreign Military Sales) kapsamında sipariş ettiği F-16'ları üretmiştir. İlaveten Ürdün, BAE vs yeni F-16 sipariş ettikleri zaman bu uçakların TAI'de üretilmeleri de mümkün olmaz. Zira şu anda F-16'nın en güncel modelleri Block-50+/52+ ve Block-60'tır. Yeni F-16 siparişlerinin bu uçaklar üzerinden olmaları rahatlıkla beklenebilir ve bu modelleri TAI'de üretmek için gerekli altyapı mevcut değildir, bunların üretimine geçilmesi için belli bir altyapı yatırımı yapılması gerekir ki bu da oldukça pahalı bir uygulama olur. TAI gerek offset bazında gerekse ikili anlaşmalar neticesinde pek çok iş almıştır (söz gelimi Boeing ile parça üretimi anlaşması), ayrıca kısa süre sonra Boeing-737 Barış Kartalı AWACS uçaklarının tüm sistem entegrasyon çalışmaları TAI'de yapılacaktır. AS-532 Cougar helikopterlerinin tek gövde sağlayıcısı TAI'dir ve en son Bulgaristan'ın Cougar siparişinden sonra muhtemelen bu ülkeye teslim edilecek helikopterlerin gövdeleri TAI'de üretilecektir. Bugün TAI özellikle kompozit malzeme işleme teknoloji, altyapı ve tecrübesi bakıından dünyada sayılı şirketlerden birisidir. Ancak unutulmamalıdır ki uçak üretimi pek çok farklı sanayi kolunun bir araya gelmesini gerektirir. Uçak üretimi için motor, aviyonik, aerodinamik vs branşlarda da büyük yatırımların ve altyapının mevcut olması gerekir. TAI'nin kapasitesine ve potansiyeline göre olması gerektiği noktada bulunmadığı açıktır, kanımca millileştirme bu durumu değiştirmek için atılmış son derece güzel bir adımdır. Asıl iş aynı iradeyi koruyarak yeni açılımlar yapabilmektir. |
|
|